Vyznáte sa v sortimente pánskej kozmetiky?
Citát: Niektorí muži viac dbajú o kožu na topánkach než na tvári
Predsudky, že pravý muž o svoj vzhľad osobitne nestará a má voňať potom či tabakom sú minulosťou. Moderní muži pochopili význam upraveného zovňajšku v profesionálnych a v spoločenských vzťahoch. Gesto moderného muža je pravidelná kozmetická starostlivosť osobná resp. i profesionálna v kozmetických a kaderníckych zariadeniach.
Sortiment pánskej kozmetiky je už dnes pestrý a očakáva sa ďalší veľký progres.
Prípravky pred a na holenie
Špecifikom mužskej pleti je jej neustále namáhanie holením. Holiace prípravky boli, sú a zrejme ešte dlho budú najpoužívanejšou kategóriou pánskej kozmetiky. Nevhodný spôsob holenia a nesprávne ošetrenie pokožky pred a po holení sú príčinou mnohých defektov na pleti pánov.
Muži sa holia buď na mokro (holiacim strojčekom s čepieľkami alebo žiletkou, dnes už zriedkavo britvou) alebo na sucho (elektrickým holiacim strojčekom s čepieľkami). Dôležitou podmienkou dokonalého oholenia a šetrnosti voči pokožke u oboch spôsobov je ostrosť žiletky či čepieľok. Tupé anulujú priaznivé podmienky vyvolané kozmetickými prostriedkami. Ľahko sa zaseknú do chĺpku, vyvrátia ho a namiesto zrezania ho vytrhnú. Holenie je bolestivé a pleť trpí.
- Holenie na sucho – elektrickým strojčekom je pohodlné. Dobre sa ním holia chĺpky vzpriamené. Pred holením je vhodné použiť špeciálne kozmetické prostriedky označované Pre Shave (fluid/lotion/gel/balm). Vplyvom odparovania liehu na pokožke a účinkom adstringentných látok dráždia vlasový sval, takže chĺpky sa vzpriamia. S vlastným holením treba začať až po zaschnutí prípravku na pokožke. Kvalitné prípravky obsahujú aj variabilný podiel lipofilných látok podľa typu pokožky, ktoré umožnia kĺzanie strojčeka bez naťahovania pokožky. Medzi novinky patrí olej pred holením Pre Shave Oil určený pre citlivú pokožku. Tvorí ho zmes nedráždivých rastlinných a aromoterapeutických olejov, napr. mandľový (INCI: Prunus Dulcis), saflorový (Silybum Marianum), z hroznových jadier (Vitis Vinifera), ai., ktorá zmierni podráždenie a následné sčervenanie pokožky po holení tým, že vytvára tenkú bariéru medzi rohovinou a ostrím čepieľky. Trendom sú neparfumované a neprifarbované prípravky.
- Muži zarastajúci tvrdými chĺpkami, najmä v zrelom veku, preferujú holenie na mokro. Účinkom vody a penivých alebo nepenivých holiacich prípravkov zrohovatená vrstva pokožky a chĺpky nasiaknu, vystužia sa a stanú poddajnejšími.
Penivé holiace prípravky sú určené pánom s pevnými, hrubými a dlhými chĺpkami resp. chĺpkami zarastajúcimi do pokožky. Kvalitný prípravok vytvára rýchlo vznikajúcu bohatú penu s dobrou zmáčavosťou a priľnavosťou k pokožke. Pena pôsobí ako klzký film uľahčujúci pohyb ostria čepieľky a žiletky. Nepenivé holiace prípravky sa hodia sa pre pánov s jemnejším ochlpením a citlivou pokožkou. Sú to emulzie typu o/v, ktoré neobsahujú potenciálne dráždivé penotvorné tenzidy. Ich výhodou je aj to, že nezakrývajú drobné chyby pokožky, napr. névy, takže sa im možno pri holení vyhnúť. Pokožku zároveň zvláčňujú a hydratujú. Nanášajú sa rukou na navlhčenú pokožku.
Tradičným prípravkom na holenie je holiace mydlo Shaving soap. Býva adjustované do téglikov alebo zlisované do formy tuhých valčekov; na pokožke sa za mokra rozmydeľňuje štetcom. Aj keď staršia generácia mužov na tento spôsob holenia nedá dopustiť, jeho používanie postupne ustupuje. Voči pokožke šetrnejší je holiaci krém Shaving cream a holiaci gél Shaving gel s obsahom ošetrujúcich látok, zväčša v tubovom obale. Pre elegantnosť aplikácie stále obľúbenejšie sú aerosólové prípravky Shaving foams s hnacím plynom (napr. izobután:propán = 84:16). Patria do skupiny vodných pien, zložením sa podobajú holiacim krémom; dávkujú sa na vlhkú pokožku.
Prípravky po holení
Po holení je pokožka zbavená ochranného filmu, odtučnená a podráždená, pri mokrom spôsobe holenia aj napučaná, zmäknutá. Na pokožke môžu byť drobné mikrotrhlinky, ktoré sú vstupnou bránou pre škodlivé mikroorganizmy – dôsledkom sú červené zápaly a zahnisané ložiská, najmä okolo vlasových vačkov. Ich množstvo sa zvyšuje tuposťou čepieľky, nevhodným spôsobom holenia a ošetrenia pokožky po holení. Po zahojení raniek pokožka postupne stráca hladkosť, neskôr nadobúda drsný, zjamkovatený a nepestovaný vzhľad.
Aby sa po holení uviedla do normálneho stavu a predišlo jej infikovaniu, potrebné je pokožku vydezinfikovať, obnoviť ochranný kyslý film, doplniť tukové látky. K tomu sú určené voda, gél, krém a balzam po holení označované After Shave lotion/gel/cream/balm. Vhodné sú po holení na sucho i na mokro. Nanášajú sa na oholené miesta, nie na celú tvár. Oproti minulosti, trendom sú prípravky s nižším obsahom liehu alebo úplne bezliehové (Alcohol-free). Dezinfekčný, upokojujúci a osviežujúci účinok zabezpečujú ingredienty ako alantoin (INCI: Alantoin), azulén (Azulene), bisabolol (Bisabolol), čajovníkový (Melaleuca Alternifolia) a manukový (Leptospermum Scoparium) olej, echinacea (Echinacea Angustifolia), farnesol (Farnesol), gáfor (Camphor), hammamelis viržínsky (Hamamelis Virginiana), chlorofyl (Chlorofylum), mentol (Menthol), rastlinné extrakty. Súčasťou moderných prípravkov po holení sú aj niektoré hydratačné a regeneračné účinné látky, napr. aloe vera (Aloe Barbadensis), deriváty kyseliny mliečnej (napr. Sodium Lactate) a kyseliny pyrolidónkarboxylovej (Sodium PCA, Magnesium PCA), ginkgo (Ginseng), glycerín (Glycerin), pantenol (Panthenol), vitamín B3 (Niacinamide), vitamín E (Tocopherol). Špeciálne pre suchú a citlivú pleť sú vhodné krémy, balzamy a revitalizačné masky po holení, ktoré obsahujú aj premasťujúce látky, príkladne ceramidy (Ceramide-3), squalén a squalan (Squalén, Squalan), kozmetické oleje, napr. avokádový (Persea Gratissima), jojobový (Buxus Chinensis), sezamový (Sesamum Indicum), ricínový (Ricinum Communis), ai. Nakoľko po holení je žiadúce aj prevoňanie pokožky, obsah vonných látok je zvyčajne vyšší ako u prípravkov Pre Shave. Najmä u citlivej pleti však môžu zhoršovať jej podráždenie. Pre tento typ sa odporúčajú neparfumované prípravky po holení, označované napr. Repairing after shave crem/balm for sensitive skin. Nejednému mužovi s citlivou pleťou sa tiež osvedčilo vymeniť tradičný elektrický holiaci strojček za elektrický strojček umožňujúci holenie za mokra, resp. nahradiť ho za kvalitný mechanický holiaci systém s pohyblivým ostrím, ktoré sa prispôsobuje povrchu pokožky.
Pleťová kozmetika a toaletné prípravky pre pánov
S výnimkou špecifickej pánskej vône sa pleťové, vlasové a toaletné prípravky pre pánov a dámy zložením významnejšie nelíšia. Označenie For men je skôr marketingovou stratégiou. Pri výbere pánskej kozmetiky treba zohľadniť typ pleti či vlasu a účel použitia. Mládencov treba od mladosti navykať na pravidelnú hygienickú starostlivosť o telo, vlasy, ústnu dutinu a nechty, a to používaním adekvátnych kozmetických prípravkov.
Špeciálnu starostlivosť vyžaduje pokožka tváre. Pánska pleť potrebuje pozornosť rovnako ako dámska. Je síce pevnejšia, hrubšia a odolnejšia, ale trpí podobnými alebo aj väčšími problémami. Napríklad akné trápi v puberte niekoľkonásobne viac mládencov ako dievčat. Našťastie vďaka osvete už aj u nás rastie používanie čistiacich, dezinfekčných a protiakneóznych prípravkov aj u chlapcov.
V dospelom veku, páni podobne ako dámy, môžu mať pleť mastnú, zmiešanú, zriedkavejšie suchú, naviac aj dehydrovanú, citlivú či dokonca alergicky reagujúcu. Pleťové čistiace (Facial cleansers), hydratačné (moisturizers), výživné (nourishers), regeneračné, revitalizačné, protivráskové (renewals, revitalizers, rejuvenizers, anti-agings, anti-wrinkles, energizings, lifting under eyes) krémy, gély, masky, atď. – obsahujú podobné účinné látky ako u dámskej kozmetiky, z ktorých viaceré sme uviedli pri prípravkoch po holení.
Pánske prípravky na zmiernenie prejavov potenia – dezodoranty a antiperspiranty
Od prípravkov pre dámy sa zväčša líšia typicky pánskymi vôňami, výnimočne tiež vyššou koncentráciou účinných látok. Na trhu sú dostupné vo forme aerosólov, práškov, krémov, gélov, kusových prípravkov (Deo-stick) alebo minerálnych kryštálov (Deo-crystal). Často sú adjustované do formy pohyblivých guličiek a valčekov (Deo-roll-on). Dezodoranty obsahujú antiseptické látky, ktoré pôsobia proti pokožkovým baktériam, takže spomaľujú rozklad potu. Funkciou antiperspirantov je dočasne zmierniť vylučovanie potu na istej časti tela. Keďže redukujú vlhkosť, nazývajú sa aj „suché dezodoranty“. Ich účinnými látkami sú chlórhydráty hliníka a zirkónia v koncentrácii od 1 percenta po 20 až 30 percent. Okrem podpazušia, na trhu sú antiperspiranty a dezodoranty určené na chodidlá (nohy) a dlane (Foot/Hand antiperspirants – deodorants), ktoré obsahujú aj protiplesňové látky, napr. Triklosan, Irgasan, a iné.
Pánska dekoratívna kozmetika
Už nielen herci a páni z modelingu, ale stále častejšie aj muži ďalších profesií v bežnom živote používajú špeciálnu pánsku dekoratívnu kozmetiku. Sú to niektoré druhy korekčnej kozmetiky a prípravky navodzujúce zdravý vzhľad. Napríklad korektory maskujúce nerovnomernú pigmentáciu a vizuálne defekty pokožky (Correctors, Concealers), samoopaľovacie prípravky na tvár i celé telo (Self-tanings) a púdre s bronzovým odtieňom (Bronzing powders). Keďže v porovnaní s dámami majú v tomto ohľade menšiu trpezlivosť, od dekoratívnej kozmetiky očakávajú ľahké použitie a rýchlu aplikáciu, navodenie prirodzeného vzhľadu a takmer žiadnu detegovateľnosť.
Športová a ochranná pracovná kozmetika
Kozmetika v oblasti podpory zdravého životného štýlu zažíva obrovský boom. Jedná sa o prípravky určené osobitne pre mužov resp. o unisex kozmetiku pre rôzne aktivity v oblasti kondičného alebo profesionálneho športu, fitnes, kulturistiku a tvarovanie tela (Body-building cosmetics). Zväčša cez špecializované distribučné siete a predajne sú dostupné prípravky pre dlhodobé športové alebo pracovné činnosti uskutočňované za rôznych klimatických alebo mikroklimatických podmienok, napr. pre horolezcov, vysokohorských nosičov, námorníkov, lyžiarov, plavcov, pracovníkov v mimoriadne horúcich a zdravotne rizikových prevádzkach, atď.
Progres sa očakáva aj v oblasti kozmetiky pre voľný čas, relaxáciu a po-športovú rekondíciu, akými sú príkladne protislnečná kozmetika, kozmetika pre kúpele, sauny, solária, zimné a vodné športy, masážne prípravky na športovú masáž (pred/na/po športových výkonoch) a na relaxačnú masáž, aromoterapeutická kozmetika, atď.
Prípravky vonné
Takmer každá renomovaná kozmetická firma ponúka pánske vonné prípravky. K najpopulárnejším sa radia značky Armani, Calvin Klein, Davidoff, Dunhill, Escada, Fahrenheit, Givenchy, Gucci, Hugo Boss, Iceberg, Insensé, JOOP!, Karl Lagerfeld, Monthblanc, Obsession, Paco Rabanne, Pierre Cardin, či cenovo prístupnejšie Adidas, Avon, Axe, Azzaro, Crossmen, Denim, Mennen, Old Spice, Oriflame, Puma, a ďalšie. Mnohé si získali obľubu aj u žien. Pánske vonná kozmetika obsahuje predovšetkým silice z korenín (napr. anízu, feniklu, škorice, indického korenia, kardamomu, koriandru, muškátových orieškov, vavrínových listov), exotických drevín (napr. santalu, pačuli, cédru, olibanumu), kože, tabaku, machu, citrusov, pelargónie, gerania, jazmínu, bergamotu, rozmarínu, a iných. Typickou zložkou pánskych vôní sú živočíšne tóny – tzv. musk vône (ambra, cibet, pižmo), ktorým sa pripisujú aj afrodiziakálne účinky. V modernej kozmetike sa používajú len syntetické náhrady, najmä pižma – čiže mošusu.
Najkoncentrovanejšie parfumy – Perfum (Parf.) i trochu jemnejšie parfumové vody – Eau de Parfum (EdP). sú v oblasti pánskej vonnej kozmetiky zriedkavosťou. K najobľúbenejším sa radia toaletné vody – Eau de Toilet (EdT) a kolínske vody – Eau de Cologne (EdC). Je vítané, ak značka poskytuje aj vodu po holení (AS), parfum dezodorant (PD), dezodorant (D) či antiperspirant (A) s rovnakou vôňou.